2.0 Demping afstelling algemeen

 

De demping van de vering wordt afgesteld dmv de stelschroeven op schokbreker en voorvork. Mbv de stelschroeven kunnen we snelheid beïnvloeden waarmee olie weggedrukt wordt zowel bij het inveren als bij het uitveren.

Voor de stelschroeven geldt dat wanneer ze met de klok mee worden gedraaid dat er dan meer demping ontstaat. Meer demping betekent langzamer in- en/of uitveren.

Draai je de stelschroeven tegen de klok in dan ontstaat minder demping. Minder demping betekent sneller in- en/of uitveren.

Bij de schokbreker hebben we meestal 3 stelmogelijkheden:

  • Ingaande demping low speed (compression)
  • Ingaande demping high speed (compression)
  • Uitgaande demping (rebound)

 

Bij de voorvork hebben we meestal 2 stelmogelijkheden:

  • Ingaande demping (compression)
  • Uitgaande demping (rebound)

 

 

Meestal staan de afkortingen "Reb" (= rebound) en "Comp" (= compression) op de voorvork en schokbreker vermeld.

 

2.1 Demping schokbreker algemeen

k21

Lees meer: 2.1 Demping schokbreker algemeen

2.2 Demping voorvork algemeen

k22

Lees meer: 2.2 Demping voorvork algemeen