1.1 Vrije doorhang schokbreker

 

De vrije doorhang van de schokbreker bepalen we als volgt:

  1. Zet de motor op een bok met de wielen vrij van de grond. Meet nu de verticale afstand van de achterwielas tot een zelf te kiezen vast punt, bijvoorbeeld een punt op de rand van het achterspatbord. Het is gemakkelijk om dit punt even te markeren. Dit is de waarde A (foto 1).
  2. Zet de motor van de bok op de grond en veer de motor enkele malen in.
  3. Als de motor vanzelf weer uitgeveerd is meet je opnieuw de afstand tussen de achterwielas en jou gekozen punt. Dit is de waarde B (foto 2).

 

Het verschil tussen de waarde A en B is de vrije doorhang.  LET OP, de schokbreker moet wel koud zijn.

  • Bij motors met linksysteem (alle japanners) moet deze waarde ongeveer 3,0 cm zijn.

  • Bij motors met PDS systeem (KTM, Husaberg) moet deze waarde ongeveer 4,0cm zijn.

 

Als jou motor hier niet aan voldoet stel dan mbv de grote moeren (foto 3) de veervoorspanning bij. Dit gaat het gemakkelijkst als één persoon met de veer in de goede richting draait en één persoon met beleid tegen de moer slaat. De motor moet dan wel uitgeveerd op bok staan met de wielen los van de grond.

 

K11

Foto 1. Het meten van waarde A

 

k111

Foto 2. Het meten van waarde B

 

< terug     volgende >